katso koko ohjelma

Purkauksia – jamit

perjantai 09.08.2019
klo 21:00
Kulttuurikuppila Brummi
Karjalankatu 15 Rauma

Sympaattinen kulttuurikuppila Brummi isännöi Rauma Festivon jami-iltaa: luvassa menoa Piazzollasta Bollingiin! Huilisti Jenny Villasen ja harmonikkataiteilija Heli Siekkisen muodostama 2Clazz! yhdistää voimansa Helsinki Percussion Ensemblen kanssa. Neljän lyömäsoittajan – Xavi Castelló, Jani Niinimäki, Kazutaka Morita ja Walter Witick – yhtyeen jäsenet tulevat Espanjasta, Suomesta ja Japanista, mutta soittavat nykyään RSO:n ja HKO:n riveissä Helsingissä.

Claude Bolling (1930-): Osia sarjasta huilulle ja jazz-pianotriolle
Louis Andriessen (1939-): Workers Union
Astor Piazzolla (1921-1992): Duo huilulle ja harmonikalle
Pierre Jodlowski (1971-): 24 Loops
Carlos (Charli) Llácer (1975-): Sef Hans
Claude Bolling: Osia sarjasta huilulle ja jazz-pianotriolle

– – –

2Clazz
Helsinki Percussion Ensemble

Liput 15 €

Klubikeikat tai jamit eivät nykyään ole enää minkään musiikkigenren yksinoikeus. Myös säveltäjien lokeroiminen musiikkilajien mukaan on jo pidempään ollut ilahduttavan haastavaa. Tässä konsertissa sekä musiikin tekijät että esittäjät loikkaavat juuri sinne, missä sävelet tempaavat mukaansa – raja-aidoille iloisesti vilkuttaen.

Ranskalaisen jazz-pianistin Claude Bollingin laajaan ansiolistaan luetaan 1970-luvulla syntyneen kamarijazzin kehittäminen. Taidemusiikin solistivirtuooseille ja jazz-yhtyeelle sävelletyt sarjat valloittivat erityisesti amerikkalaisten sydämet. Sarja huilulle ja jazz-triolle (1975) lumoaa viehkeillä melodioillaan ja vastustamattoman hyväntuulisella svengillään. Ensilevytyksen kannessa raukeat piano ja huilu makailevat hotellihuoneen sängyllä huilun puhallellessa nautinnollisia savurenkaita ilmaan.

Hollantilainen pianistisäveltäjä Louis Andriessen kehitti hänkin aivan oman estetiikkansa päätyen sangen erilaiseen lopputulokseen. Muusikko- ja säveltäjäsuvun vesa kapinoi maansa seisahtunutta nykymusiikkinäyttämöä vastaan räjähtävin sointublokein ja kirkkaina kalskahtavin riitasoinnuin. Hänen esitetyimpiin teoksiinsa kuuluu riemastuttava Workers Union (1975), joka on sävelletty ”mille tahansa kovaääniselle soitinryhmälle”. Myös säveltasojen valinta jää esittäjien harkinnan varaan. Sen sijaan täydellinen rytmikuri tuottaa aivoja nyrjäyttäviä efektejä kompleksisten kuvioiden limittyessä ja jälleen kohdatessa.

Argentiinalainen Astor Piazzolla sulautti vallankumouksellisesti New Yorkin klubeilla omaksumansa jazzin rytmit ja Pariisin konservatoriossa Nadia Boulangerin avaamat taidemusiikin monet tasot kotimaansa perinnemusiikkiin tangoon. Nimenomaan Boulanger ravisteli nuoren, tangomuusikon uraansa häpeissään piilotelleen sävellyksenopiskelijan ymmärtämään, että tämän oma ääni oli jo löytynyt. Tango nuevo ja Piazzollan soitin bandoneón ovat nykyään tärkeä osa suomalaistakin musiikkikulttuuria.

Ranskassa ja Puolassa asuva Pierre Jodlowski yhdistää akustisen ja elektronisen musiikin rajoja ylittäviin sävellyksiinsä usein multimediaa, joskus myös draamaa ja politiikkaa. Hän kokee musiikin aktiivisena prosessina sekä fyysisellä että psykologisella tasolla. Teoksessa 24 Loops (2004) soittajien fyysiset eleet ja toimiminen tilassa ovat yhtä tärkeä osa teosta kuin muistia ja äänen visuaalista hahmottamista ruokkivat, yhä tihentyvät ja kiertävät luupit. Loputtomiin jatkuva kierto jäädyttää ajan, kunnes 24. solun jälkeen soittajat vapautuvat improvisoimaan suuren loppunousun. Jamit jatkukoot!

Anna Grundström

tapahtumat

Rauman Konserttiyhdistys ry
Savelantie 3 F 50
00720 Helsinki

info@raumafestivo.fi
www.raumafestivo.fi