KAMUS
jousikvartetti

Terhi Paldanius, viulu
Jukka Untamala, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Petja Kainulainen, sello

”Kamus on yhteen hitsautunut kokoonpano, jonka yksilöissä on persoonallista säteilyvoimaa.” Helsingin Sanomat 9.10.2014

Paikkansa Suomen musiikkielämän huipulla vakiinnuttanut Kamus juhli syksyllä 2022 20- vuotista uraa. Vahvalla ja persoonallisella soitollaan hurmaava kvartetti tunnetaan monipuolisesta ohjelmasuunnittelusta, ennakkoluulottomasta asenteesta sekä laajasta tyylikirjostaan. Vuodesta 2019 Kamus on myös ollut tinkimättömän, laajaa kansainvälistä huomiota keräävän Meidän Festivaalin taiteellinen johtaja.

Viime vuosien levytykset ovat keränneet laajaa kiitosta, uusimpana Itämerelle-albumi. Edellinen levy Homunculus palkittiin EMMA-palkinnolla vuoden 2018 parhaana klassisen musiikin levynä. Sitä edeltävä levy, Sibeliuksen, Kaipaisen ja Tiensuun kvartetoista koostuva arvostelumenestys Different Voices voitti Yleisradion Vuoden levy -palkinnon vuonna 2016.

Aktiivisena toimijana Suomalaisessa musiikkielämässä vaikuttava Kamus perusti mm. syksyllä 2014 Helsinkiin hienon vastaanoton saaneen konserttisarjan TeemaHelsingin, jonka tarkoituksena oli etsiä ja avata uusia konserttitiloja kamarimusiikille. Seuraavana vuonna sai alkunsa kvartetin projekti ”KUULKAA! -kvartetti soi kaikkialla”, jossa Kamus halusi esitellä jousikvartetin mahdollisuuksia lisätä helposti klassisen musiikin konserttien tarjontaa ympäri Suomea. Kauden 2020–21 kohokohtia koronakriisin varjossa ovat olleet Beethovenin kaikkien jousikvartettojen teemallinen kokonaisesitys, Beethoven Effect,  jossa kaikki säveltäjän 17 jousikvartettoa esitettiin neljän päivän sisällä.

Vuonna 2022 päivänvalon näki Kamuksen, Meidän festivaalin ja Aalto-yliopiston virtuaalitodellisuushanke Inside the Quartet, jossa katsojalla on mahdollisuus VR-laseja käyttäen päästä Ainolaan kuulemaan Sibeliuksen jousikvartettoa ikään kuin osana jousikvartettia.

Helsingissä vuonna 2002 perustettu Kamus kävi laajat opintonsa kvartettina Sibelius- Akatemiassa, Euroopan kamarimusiikkiakatemiassa (ECMA) ja Britten-Pears ohjelmassa Englannin Aldeburghissa. Korkeatasoisen koulutus ja useat ainutlaatuiset taitelijat auttoivat kvartettia löytämään oman äänensä. Merkittävää oli opiskelu musiikin retoriikkaan ja klassismin ajan esityskäytäntöihin keskittyvässä ECMA:ssa, jossa musiikin kielen ja rakenteiden läpivalaisu avasi ja avaa edelleen uusia näköaloja. George Enescun oppilaana 1900-luvun alkupuolella ollut Hugh Maguire Aldeburghista puolestaan johdatteli kvartettia vanhaan eurooppalaiseen soittotraditioon ja jätti syvällä muusikkoudellaan ja suurella sydämellään pysyvän, kuultavissa olevan jäljen kvartetin musisointiin.