katso koko ohjelma

Seitsemän kuolemansyntiä

tiistai 03.08.2021
klo 19:00
Rauma-sali
Satamakatu 26 26100 Rauma

Saksalaisamerikkalaisen Kurt Weillin (1900–1950) satiirinen teos Seitsemän kuolemansyntiä (Die sieben Todsünden, 1933) Bertolt Brechtin tekstiin Rauma Festivon omana, kabareenkatkuisena näyttämötuotantona! Pääosaa esittää kansainvälisillä oopperalavoilla menestynyt sopraano Tuuli Takala, ja lisäksi rooleissa nähdään Jasper Leppäsen, Akseli Ferrandin, Sampo Haapaniemen ja Henri Uusitalon muodostama solistinen mieslaulukvartetti. Oopperan 15-henkisenä soitinkokoonpanona toimii Helsinki Chamber Soloists Tomas Djupsjöbackan johdolla.

Kurt Weill (1900–1950): Seitsemän kuolemansyntiä
(Bertolt Brecht: Die sieben Todsünden)
Sov. HK Gruber & Christian Muthspiel: Ballet chanté yhdeksässä kohtauksessa

Ohjaus: Siljamari Heikinheimo
Kapellimestari: Tomas Djupsjöbacka
Valosuunnittelu: Olivia Pohjola
Puvustus: Henna Tyykilä
Maskeeraus: Tuula Kupiainen-Koivisto

Anna: Tuuli Takala, sopraano
Annan perhe: Jasper Leppänen, tenori; Akseli Ferrand, tenori;
Sampo Haapaniemi, baritoni & Henri Uusitalo, basso
Helsinki Chamber Soloists

Tekstitysten käännös saksasta suomeen: Tuomo Grundström

Liput 49 € / 34 €
Ovelta myytävät liput loppuunmyyty

Striimilippu 7 €
Osta striimilippu
Striimi katsottavissa livenä sekä seitsemän päivän ajan konsertin jälkeen.

– – –

Vastavoimia

Seitsemän kuolemansyntiä on varhaisen kristillisen opetuksen nimeämät pääpaheet. Dante määritteli Jumalaisessa näytelmässään (1321) kuolemansynneiksi ylpeyden, kateuden, vihan, laiskuuden, ahneuden, ylensyönnin ja himon. Vuonna 1933 kuolemansynnit tuntuivat yhä ajankohtaisilta aiheilta ja innoittivat Kurt Weillin (1900–1950) säveltämään teoksen Bertolt Brechtin (1898–1956) librettoon.

Kirkko, entinen moraalinvartija, ei ole yhteiskunnassa yhtä voimakkaassa roolissa kuin ennen. Kuka nykyään määrittelee, mikä on syntiä?

Weill-Brechtin Seisemän kuolemansyntiä on ballet chantè eli laulettu baletti. Päähenkilön freudilaisittain jakautunut persoona on kirjoitettu laulajalle ja tanssijalle. Rauma Festivon versiossa julkisuuteen ja menestykseen pyrkivän Annan persoona on jaettu julkiseen ja yksityiseen minään. Julkisuuteen annetaan kuva itsevarmasta, upeasta ja nousevasta tähdestä. Yksityishenkilön sisäinen maailma epävarmuuksineen on jotakin ihan muuta.

Teos syntyi ristiriitaisissa olosuhteissa. Elettiin vuotta 1933 ja juutalainen Weill oli juuri saapunut Saksasta Pariisiin maanpakoon. Weillin ja Brechtin yhteistyö on maineikasta, muttei ruusuista. Seitsemän kuolemansyntiä syntyi tilausteoksena, johon Weill vastentahtoisesti pyysi Brechtin mukaan. Heidän välinsä eivät olleet järin lämpöiset Brechtin loukattua Weillia useasti, kuten väittämällä säveltäneensä Alabama Song -kappaleen Mahagonny -oopperaan. He olivat kuitenkin taiteellisesti – ja siksi myös taloudellisesti – pitkälti toistensa varassa, jonka takia heidän oli pyrittävä sietämään toisiaan ja kyettävä työskentelemään yhdessä.

Kantaesityksen työryhmä ja esiintyjät kamppailivat esityksen muodon kanssa, sillä ballet chantè teki vei teoksen oopperan ja baletin konventioiden ulkopuolelle. On vaikeaa myös kuvitella, kuinka jännitteinen työryhmän sisäinen dynamiikka on ollut saippuasarjaa muistuttavien ristikkäisten romanttisten suhteiden tähden.

Henkilökohtaiset ristiriidat voivat synnyttää positiivista vastavoimaa. Brechtin ja Weillin välinen lataus teoksen syntyessä heijastuvat lopputulokseen sähköisenä energiana. Teoksen sisäisessä maailmassa päähenkilön kamppailu omien vastavoimiensa välillä tuo meidät aina ajankohtaisten kysymysten äärelle synnintunnosta, onnellisuuden tavoittelusta ja menestyksen hinnasta.

Lämpimästi tervetuloa nauttimaan kabareenkatkuisesta illasta!

Siljamari Heikinheimo
ohjaaja

tapahtumat

Rauman Konserttiyhdistys ry
Käsityöläisentie 18 R 62
00750 Helsinki

info@raumafestivo.fi
www.raumafestivo.fi