)
10.01.
2014

Festivon talvikonsertti lähestyy – Aarne Pelkosen mietteitä ohjelmasta

Aarne vastasi kysymyksiin sähköpostitse 7.1.2014

 

1) Musiikintunneilla olemme oppineet, että liedissä saavat yhtäläisen painoarvon niin laulajan ja pianistin osuudet kuin sävelletty runokin. Miten käytännössä toteutatte tätä tasapainoa Juhon kanssa? Tuntuuko koskaan vaikealta eläytyä johonkin tiettyyn tekstiin vaikkapa historiallisen etäisyyden takia?

Tasapainon löytyminen ei ole aiheuttanut ongelmia, kun molemmat olemme tietoisia siitä, minkälaisen musiikin kanssa olemme tekemisissä. Keskustelemme paljon ja sitä kautta muodostuu yhteinen käsityksemme ja tulkintamme lauluista. Toisinaan emme keskustele juuri ollenkaan vaan annamme musiikin puhua.

Aarne ja Juho 2www

Useinkaan minulla ei ole vaikeuksia eläytyä runoon, vaikka on totta, että monesti romanttinen runous on tematiikaltaan ja kielenkäytöltään nykyajalle melko vierasta. Samalla runoissa on kuitenkin yleensä jotain sellaista yleisinhimillistä ja -maailmallista, johon on hyvin helppo saada kontakti. Ihminen ei ole pohjimmiltaan muuttunut. Pitää myös muistaa, että liedissä ei ole kyse vain sanoista vaan musiikki tekee runosta uuden taideteoksen.

2) Olet opiskellut laulua sekä Suomessa että Saksassa. Jos voisit valita yhden asian kummankin maan vokaaliopetuskulttuurista vietäväksi tuliaisiksi toiseen maahan, mikä se olisi?

Oman kokemukseni perusteella Suomen ja Saksan opetuskulttuurissa on isojakin eroja. Saksasta toisin Suomeen intensiivisen ja vaativan opetustyylin. Saksaan voisi taas viedä suomalaisen välittömyyden.

3) Rauman konsertin ohjelmistossa on musiikkia niin Suomesta kuin Saksastakin. Kerro ensi kertaa laulumusiikkia kuuntelemaan tulevalle, mihin huomio kannattaa kiinnittää ja suositteletko konserttivierasta valmistautumaan jollain tavalla?

Ohjelmassa on kaksi suurta laulusäveltäjää: Wolf, saksalaisen liedin ehkä suurin nimi Schubertin jälkeen, ja Sibelius, jota ilman suomalainen laulumusiikki olisi huomattavasti köyhempää. Nämä kaksi säveltäjää ovat tyylillisesti melko erilaisia. Wolfin lauluissa seurataan tekstiä viimeiseen asti, etusijalla on runo. Sibelius maalaili lauluihinsa suurempia kaaria ja jopa sinfonisia linjoja. Tätä ainakin kannattaa vertailla. Ohjelmassa on molemmilta säveltäjiltä suuria balladeja, joissa on meininkiä ja jännitystä. Wolfin lauluissa kannattaa seurata, miten oivaltavasti hän käsittelee teksteiltään hyvin monipuolisten Mörike-laulujen runoja niin yleistunnelmassa kuin yksityiskohdissakin. Toivon aina, että ihmiset ymmärtäisivät mahdollisimman hyvin, mistä lauletaan. Jos ohjelma julkaistaan jossakin etukäteen, myös suomennokset voisi laittaa jonnekin luettavaksi, mikä helpottaisi kuuntelua konsertissa.

4) Olet baritoni ja matkalla kohti yhä suurempia lavoja. Miten sinusta tuli laulaja, miten fakki valikoitui? Onko mahdollista, että kymmenen vuoden päästä oopperalavalle kiipeääkin basso Aarne Pelkonen?

Laulaja minusta tuli vahingossa, kun päätin valmistautuessani kirkkomusiikin pääsykokeisiin aloittaa laulutunnit sivuaineena Rauman musiikkiopistossa. Jäin koukkuun melko nopeasti. Sibelius-Akatemiassa kiinnostus syveni, ja parin vuoden päästä päätin pitkän harkinnan jälkeen ottaa laulun pääaineekseni. Äänialani oli alusta alkaen baritoni. Tällä hetkellä olen lyyrinen baritoni, eikä näköpiirissä ole fakinvaihdosta.

5) Mitä muistoja Raumalle konsertoimaan tulo herättää?

Raumalta tulee mieleen monia muistoja. Esiinnyin vuosien varrella monenlaisissa tilaisuuksissa, usein myös Posellissa. Rauman aikoina oli ennen kaikkea pianisti ja urkuri. Laulajana Posellissa esiintymisistä tulee mieleen veteraanijuhla ja musiikkiopiston päätösjuhla ennen Helsinkiin muuttoani.

« Takaisin

22.06.
2021

Musiikki auttaa hahmottamaan maailmaa

Käyrätorvisti Ville Hiilivirta on toiminut äänenjohtajatehtävissä useimmissa suomalaisissa orkestereissa sekä mm. Ruotsin Kuninkaallisissa Filharmonikoissa, Esa-Pekka Salosen kutsumana Lontoon Philharmonia-orkesterissa sekä Saksassa Baijerin ja Essenin valtionorkestereissa. Vuodesta 2010 on toiminut Helsingin kaupunginorkesterissa käyrätorviryhmän äänenjohtajana.

20.06.
2021

Harjoittelua ja reilusti unta

Näistä elementeistä on koostunut Atte Kilpeläisen kulunut vuosi. Elokuussa Festivon taiteilijakaartiin mukaan saapuva alttoviulisti saapuu Raumalle nyt toista kertaa. Edellinen Festivo-vierailu oli vuonna 2016.  Korona-aikana Kilpeläinen kertoo aikaa olleen kaikenlaiseen ajatustyöhön sekä myös nukkumiseen.

18.06.
2021

Yleisön kohtaaminen oli tunteellinen hetki

Yksi Festivon vuoden 2021 taitelijoista on Vuokko Hovatta. Hän rakastaa viettää aikaa ystäviensä kanssa – Syömme hyvin ja nautimme viinistä. Kesällä tietenkin ulkona.

16.06.
2021

Korona-aikana kollegiaalinen yhteys löytyi ruudun kautta

Elokuussa Festivo saa vieraakseen harpisti ja kuvataiteilija Laura Hynnisen. Porvoolaistaiteilijan projektit ovat poikkitaiteellisia kokonaisuuksia ja Rauman taidemuseolla koetaan perjantai-iltana konsertti, jossa hän yhdistää maalauksen ja musiikin.  Festivaalin konserttiohjelman elämännautinnoista Hynninen mainitsee itselleen tärkeimmäksi ystävyyden.

27.05.
2021

Lipunmyynti alkaa 29.5.

Kesä on ovella ja hihat heiluvat kun Rauma Festivon järjestelyt kiihtyvät kohti elokuuta. Lipunmyynti alkaa lauantaina 29.5.2021 klo 10 Lippu.fi-kanavilla hyvin pienillä määrillä, sillä konserttien turvallinen järjestäminen on Rauma Festivolle tänäkin kesänä ensisijaista.

25.04.
2021

Rauma Festivo kutsuu nauttimaan elämästä elokuussa

Viulisti, ohjaaja Siljamari Heikinheimo aloittaa kolmivuotisen kauden kamarimusiikkifestivaali Rauma Festivon taiteellisena johtajana vuonna 2021. Heikinheimon suunnittelema, 38. kertaa järjestettävä festivaali rakentuu teeman Kahdeksan elämännautintoa ja seitsemän kuolemansyntiä ympärille. Raumalla 3.–7.

22.04.
2021

Festivaalin ohjelma julkaistaan live-lähetyksessä

Rauma Festivon ohjelma julkaistaan Kulttuurikuppila Brummin olohuoneesta sunnuntaina 25.4. klo 15. Ohjelmaa esittelee myös sävelin ensimmäisen Festivo-editionsa suunnitellut Siljamari Heikinheimo ja eräs toinenkin kesän taiteilija saapuu paikalle.

10.12.
2020

Siljamari Heikinheimo on Rauma Festivon uusi taiteellinen johtaja

Viulisti, ohjaaja Siljamari Heikinheimo (s. 1985) aloittaa kolmivuotisen kauden kamarimusiikkifestivaali Rauma Festivon taiteellisena johtajana vuonna 2021. Radion sinfoniaorkesterista viulistista vapaaksi taiteilijaksi vuonna 2016 ryhtynyt Heikinheimo on toiminut muun muassa Tapiola Sinfonietan ja Lapin kamariorkesterin konserttimestarina.

Hae lisää uutisia

Rauman Konserttiyhdistys ry
Käsityöläisentie 18 R 62
00750 Helsinki

info@raumafestivo.fi
www.raumafestivo.fi