Taide vaikuttaa ajatteluumme monella tapaa ja joskus huomaamme, että jokin teos on jättänyt lähtemättömän jäljen tai muuttanut meissä jotain. Rauma Festivon vuoden 2023 ohjelma on syntynyt osin kirjallisuuden ja musiikin dialogista. Tämän vuoden taiteellinen partneri on dramaturgi Aina Bergroth, joka on kirjoittanut libreton perjantaina nähtävään Trapped Butterfly -kamarioopperaan. Carpe diem -päivään Bergroth antoi taiteilijoille inspiraatioksi Sirkka Turkan runoja, joiden pohjalta esiintyjät ovat koostaneet minikonserttien sisällöt.

Monenlaiset tekstit ovat puhutelleet viikon taiteilijoita elämän ja uran varrella. Seuraavassa he jakavat ajatuksiaan heille vaikutuksen teksteistä:

”Ehkä Fjodor Sologubin Riivattu. Uskomaton intensiteetti, joka vain voimistuu mitä pidemmälle romaani etenee.” Joonas Ahonen, piano (Merinäköala, Tanssiin kutsu)

”Sirkka Turkan runot. Sanat, joita hän käyttää kuvailemaan elämää, muistoja, syvää tuskaa ja rakkautta, yllättävät. Mielestäni hänen runonsa ovat erittäin koskettavia ja rytmisiä.
Eppu Nuotion Mutta minä rakastan sinua… Kirjassa musiikki ja kohtaukset kietoutuvat kauniisti yhteen. Olen aina kiinnostunut rakkaudesta. Tärkein elämänvoima.” Tarja Nyberg, kontrabasso (Merinäköala)

”Jos yksi teksti pitäisi valita, se olisi varmaan joku räppisäkeistö esimerkiksi Public Enemyltä tai De La Soulilta. Kultakauden räppi on vaikuttanut minuun syvästi artistina ja ihmisenä.” Karri ”Paleface” Miettinen (Iltasatu – Mur ja metsän ilta, Rakkaus ja tyrannia)

”Ei ehkä kovin yllättävä vastaus, mutta Aina Bergrothin Trapped Butterflyn libretolla on ollut erittäin suuri vaikutus minuun. Jopa saatuani sävellystyöni tämän oopperan kanssa valmiiksi, tapa jolla Aina juurruttaa tekstinsä kirjallisuuteen vaikuttaa edelleen siihen miten itse lähestyn säveltämistä.” Sampo Kasurinen, säveltäjä (Trapped Butterfly, Festivo-tori 2.8.)

”Minulla ei ole yhtä tiettyä kirjaa tai tekstiä, joka olisi varsinainen lempparini. Hyviä on useita ja monia vielä lukematta. Fiiliskohtaista!” Laura Vikman, viulu (Merinäköala, Yläpilveä)

”Juuri nyt luen Jeff Hawkinsin kirjaa, joka yksinkertaisella kielenkäytöllä havainnollistaa mitä tapahtuu aivoissa kun ajattelemme, miltä älykkyys näyttää aivojen työskentelyssä. Koska mieli voi olla kompleksinen on vapauttavaa lukea mitä se käytännössä tarkoittaa.” Tomas Djupsjöbacka, kapellimestari (Trapped Butterfly)

”Minuun on tehnyt vaikutuksen Ervin Laszlon ajattelu. Hänen Science and the Akashic Field: An Integral Theory of Everything voisi ratkaista uskontojen väliset, tekoälysuunnuttelun sekä tieteilijöiden ja evolutionistien väliset ongelmat.” Ralf Gothóni, piano (Rakkaus ja tyrannia, Kunniavieras)

”Valinta on vaikea, mutta yksi niistä on ainakin Daniil Harmsin Sattumia. Luin teoksen nuorena poikana ja sen mielipuolinen humorismi räjäytti käsitykseni siitä, millaista kirjallisuus ja taide ylipäänsä voi olla.” Markus Hohti, sello (Oma hetki)

”Viime vuosien lempiteos on ollut Anni Kytömäen Margarita. Ensinnäkin kirjan uskomattoman kaunis suomen kieli oli hellivää ja toiseksi se herätti minut tarkastelemaan paljon sitä hiljaista perimää jota kannan mukanani.” Hanna Hohti, alttoviulu (Rituaali, Yläpilveä)

”Dostojevskin Karamazovin veljekset on kaunokirjallisista teoksista ehkä eniten omaa ajattelua heilauttanut teos. Teoksen dialoginen pohjavire auttaa ehkä ymmärtämään sitä paradoksia, että toisaalta kaikki on ihan hirveän monimutkaista ja toisaalta ihan hirvittävän yksinkertaista ja selkeää, molempia yhtäaikaa.” Petja Kainulainen, sello (Tanssiin kutsu, Trapped Butterfly)

”Olen kirjallisuuden suhteen kaikkiruokainen, mutta vanhanaikainen, eli likipitäen kaikki menee, mutta luettuna, ei kuunneltuna. Festarihulinassa valitsen jotain moneen kertaan luettua tuttua tekstiä unilääkkeeksi.” Terhi Paldanius, viulu (Rakkaus ja tyrannia, Tanssiin kutsu)

”Matthew Lopezin näytelmä The Inheritance on lukukokemuksenakin äärimmäisen vaikuttava. Se kietoo yhteen amerikkalaisten homomiesten menneisyyden, nykyisyyden ja tulevan, lävistää monet kokemuksen tasot, ja jättää jälkeensä jopa elokuvallisen tuntemuksen, aivan kuin olisin nähnyt ja tuntenut nämä henkilöt.” Miiko Toiviainen, näyttelijä (Kunniavieras)

”Monet tekstit ovat tehneet vaikutuksen. Viimeisimmät, jotka ovat todella koskettaneet, ovat Aki Salmelan ja Sirkka Turkan runot.” Timo Kämäräinen, kitara (Iltasatu – Mur ja metsän ilta)